Basisprincipes Van Olieverfschilderijen En Het Gebruik Van Olieverf

Voor niet-ingewijden is het niet veel meer dan het soort krabbelen dat we vroeger deden toen we kinderen waren, behalve misschien met een canvas en wat penselen.

Professionele schilders zijn niet gemakkelijk. We kunnen niet beschrijven hoe moeilijk het is om de perfecte streek, perfecte tint en perfect goed te krijgen. Olieverf schilderen is bijzonder moeilijk omdat oplosmiddelen giftig kunnen zijn en verven langer nodig hebben om te drogen.

Wat kan een beginnend kunstenaar doen? Wat als u in de voetsporen van da Vinci, Michelangelo of Salvador wilt treden?

Hoewel een artikel op internet je niet zo goed zal maken als alle anderen, is het een geweldige plek om te beginnen.

Dus, zonder verder oponthoud, laten we u enkele waardevolle tips geven om uw olieverfreis een kickstart te geven!

Basisprincipes Van Olieverfschilderijen En Het Gebruik Van Olieverf

  1. Veiligheid

Veiligheid eerst. Dat is wat ze zeggen.

Olieverf kan van veel mediums worden gemaakt. Sommige, zoals terpentijn en terpentijn, kunnen giftige dampen afgeven die een gevaar kunnen vormen voor uw gezondheid of veiligheid.

Afgezien van het uitstoten van giftige dampen, zijn deze media ook zeer ontvlambaar, dus wees voorzichtig bij het hanteren ervan. Om zelfontbranding te voorkomen, moet u ervoor zorgen dat de poetslappen vrij zijn van ontvlambare oliën zoals kerosine.

Afgezien van dampen en verbranding, kan olieverf een bedreiging vormen voor uw huid. Deze verven bevatten gevaarlijke chemicaliën die in je huid kunnen sijpelen, dus zorg ervoor dat je beschermende kleding draagt die het grootste deel van je lichaam bedekt.

  1. Neem Babystapjes

Een beginnende voetballer moet niet hopen dat hij de bal rondspeelt zoals Neymar; in plaats daarvan moet hij eerst leren dribbelen. Een beginnend schilder moet niet te veel tijd en geld besteden aan grote doeken.

Je kunt beginnen met een klein canvas om je technieken en streken te testen. Zo krijg je een idee van de kleuren in je palet. U kunt beginnen door een 810 canvas aan te schaffen. Als dat te duur lijkt, kun je het zelfs op een stuk papier proberen.

  1. Kies Je Oppervlak

Je weet nu dat je een klein gebied nodig hebt om aan te werken. De volgende stap is om te beslissen welk type oppervlak u moet gebruiken.

Er zijn drie hoofdoppervlakken om op te schilderen: hout, canvas en vezelplaat. Elk heeft zijn voor- en nadelen, en deze zijn als volgt.

Hoewel algemeen wordt aangenomen dat canvas het favoriete oppervlak was van Picasso en Van Gogh omdat het het beste oppervlak was in termen van kwaliteit, is de echte reden erg nederig!

Hout, het directe alternatief, was duur, vereiste een laag grondverf en was lastig te transporteren, daarom was canvas het favoriete oppervlak.

De redenen waarom canvas de voorkeur heeft boven hout, blijven hetzelfde, en dat maakt het de beste keuze voor beginnende kunstenaars.

Voordat u een olieverfschilderij voor uw olieverfavonturen koopt, moet u rekening houden met de textuur en de tand van het canvas voordat u er een aanschaft.

De tand is het vermogen van het canvas om de verf vast te pakken. Fabrikanten kunnen de tand verbeteren door een laag primer toe te voegen. De textuur verwijst naar hoe consistent het canvas aanvoelt om aan te raken en om op te schilderen.

Hout is het meest gebruikte oppervlak om op te schilderen, na canvas. Er zijn veel houtsoorten om te schilderen, met als meest populaire berken, multiplex en mahonie. De meeste mensen geloven dat massief houten panelen langer meegaan dan multiplex panelen.

Berkenmultiplex is de beste keuze als u uw reis met olieverfschilderijen wilt beginnen met houten panelen. Het is zeer kosteneffectief en doet weinig af aan de kwaliteit in vergelijking met andere houtsoorten.

Naarmate je je vak onder de knie hebt en commissies begint te rekenen, moet je waarschijnlijk upgraden naar esdoorn of andere houten panelen.

Houd er rekening mee dat houten panelen moeten worden geprimed met een soort primer, meestal gesso, anders wordt al uw verf door het paneel geabsorbeerd. Het beste is om beide zijden van het paneel, voor en achter, te primen om het vocht binnen te houden.

Sommige kunstenaars willen misschien een paneel maken omdat de kosten een belangrijke overweging zijn bij het kiezen van een paneel.

Hoewel de redenen om voor het doe-het-zelf-pad te kiezen begrijpelijk zijn, moet u er rekening mee houden dat de zo verkregen resultaten niet zo geweldig zullen zijn als een stuk mahonie dat in de winkel is gekocht.

Vezelplaten zijn er in twee soorten, MDF en HDF.

MDF staat voor Medium Density Fiberboard en HDF staat voor High Density Fiberboard.

Deze panelen combineren het beste van canvas en hout en zijn gemaakt van een mix van hard- en zachthout.

Vezelplaten moeten niet worden verward met andere spaanplaten, die gevoelig zijn voor schilferen en barsten. Vezelplaten zijn extreem dicht en stijf vanwege de manier waarop ze zijn gemaakt.

Om weer terug te komen op de kosten, zijn vezelplaten een geweldige tussenoplossing voor het canvas versus hout-dilemma. Deze planken zijn betaalbaar en iets minder duur dan canvas, waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor mensen die niet het extra geld willen uitgeven voor een houten paneel.

Als u kosten wilt besparen door uw eigen panelen te maken, raden we dit af. De productie van vezelplaatpanelen is complex en vereist kennis van industriële processen.

  1. Palet

Het is verleidelijk om alle verf bij uw plaatselijke kunstwinkel te kopen, maar dit wordt niet aanbevolen, vooral niet voor beginnende kunstenaars.

Het instellen van uw palet is ingewikkelder dan het lijkt en moet met de grootste zorg worden gedaan, omdat het uw kleurkeuze en bijgevolg het schilderij zelf kan beïnvloeden.

Probeer vervolgens contrasterende kleuren. Kunstenaars in de dop zijn niet erg goed uitgerust om de tinten, nuances en toepassingen van verschillende tinten van dezelfde kleur te waarderen. Dit helpt je om de verschillen tussen donkere en lichte kleuren te waarderen.

Je kunt ook de kleuren die je al hebt mengen om meer kleuren te maken. Dit is een geweldige manier om geld te besparen en uw uitgaven te verlagen.

Jonge vrouwenkunstenaar die een beeld in studio schilderen

  1. Borstels

Je hebt nu een oppervlak dat je kunt schilderen en verven die je erop kunt aanbrengen. Maar hoe ga je dat nu concreet doen?

Met een kwastje natuurlijk!

Maak je geen zorgen als je moeite hebt om de ene borstel van de andere te onderscheiden. Wij kunnen helpen. Laten we beginnen met de vezels en dan verder gaan met de verschillende soorten penselen.

Synthetische penselen winnen stilaan aan populariteit onder beginnende kunstenaars. Ze zijn een van de meest betaalbare opties die beschikbaar zijn.

Omdat ze niet hoeven te voldoen aan de beperkingen van Moeder Natuur, zijn synthetische penselen verkrijgbaar in verschillende vormen en texturen, waardoor ze perfect zijn voor een groot aantal specifieke toepassingen, zoals gebruik met olieverf, acrylverf, impasto, aquarellen, enz.

Bovendien gaan synthetische kwasten ook langer mee in vergelijking met natuurlijke kwasten. Een mismatch tussen het beoogde gebruik van de borstel en de daadwerkelijke toepassing is vaak verantwoordelijk voor eventuele achteruitgang in prestaties en kwaliteit.

Synthetische penselen hebben nog een ander voordeel in termen van toepassing. Hoewel u geen natuurlijke penselen tussen mediums kunt gebruiken (kunstenaars die natuurlijke penselen gebruiken, hebben vaak verschillende penselen voor verschillende mediums), kunnen synthetische penselen gemakkelijk worden gebruikt tussen verschillende mediums, aquarel, enz.). De borstelharen breken niet af.

Deze borstels zijn vaak gemaakt van de vacht van wilde zwijnen en zwijnen, en, zoals verwacht, de vezel en de borstel en erg dik en stijf.

De reden waarom we synthetische borstels eerder hebben genoemd dan borstelharen, is omdat ze erg inconsistent zijn.

Dit komt omdat de borstelharen overal van het lichaam kunnen worden geplukt, wat betekent dat het punt van waaruit de vacht werd geplukt ergens tussen ongelooflijk zacht of ongelooflijk stijf kan zijn.

Hoewel de kwaliteit van de borstelharen van fabrikant tot fabrikant afhangt, zullen de prestaties van een borstelharen op zijn best vlekkerig zijn.

Een borstel is niet erg duur. Deze penselen zijn vrij goedkoop, waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor causale schilders en amateurkunstenaars.

Kolinsky-borstels zijn afkomstig van de Kolinsky Siberische wezel. Deze penselen zijn het beste voor olieverfschilderijen.

Deze borstels kunnen een leven lang meegaan als u ze met gezond verstand onderhoudt en onderhoudt.

Deze borstels behouden hun stijfheid, vorm en structuur ongelooflijk goed, zelfs wanneer ze tussen verschillende platforms worden gebruikt. In tegenstelling tot borstelpenselen, die bij gebruik met waterverf gevoelig zijn voor zwelling, blijven Kolinsky-penselen schilderen alsof er niets is gebeurd.

Let ook op de vorm van je penseel. Borstels zijn er niet alleen in een aantal verschillende maten, maar ook in verschillende vormen. Dit zijn enkele van de meest populaire:

  • Helder
  • Puntig rond
  • Vlak
  • Ronde
  • Detail ronde
  • Hoekig plat
  • Hark
  • Hazelnoot
  • Fan

Elke vorm heeft een ander doel en effect. Neem contact op met uw plaatselijke kunstwinkel voordat u er een koopt.

Nu de penseelvormen zijn behandeld, is het nu tijd om naar de penseelgroottes te gaan.

Borstels zijn er in vele maten, net als schoenen. Er is geen standaard voor het meten van penselen, dus de ene maat past mogelijk niet in de andere.

Dit kan verwarrend zijn voor beginners, dus we raden ze aan een startset penselen aan te schaffen. Deze penselen zijn niet duur en de pakketten hebben meestal een grote verscheidenheid aan vormen en maten.

Hoewel de kwaliteit van penselen die u uit een startpakket krijgt niet geweldig zal zijn, hoeft dat niet zo te zijn. Verwacht dat het haar uit de borstels valt.

Synthetische penselen zijn de beste keuze als u zich zorgen maakt over de milieu-impact van uw schilderijen. Ze hebben geen vacht of dieren nodig voor hun productie.

  1. Oefening Baart Kunst

Wat, dacht je dat we ook echte schildertips niet zouden behandelen?

Dit is een feit dat de meeste beginnende artiesten zich niet realiseren, maar het is het vermelden waard.

Het is het beste om een tijd vast te stellen voor het oefenen van uw vak, meestal ’s morgens vroeg of’ s avonds. Het is belangrijk om je aan de tijd te houden als je deze eenmaal hebt vastgesteld.

Elke keer hetzelfde onderwerp schilderen is een goed idee. Dit lijkt misschien eentonig, contra-intuïtief en volledig in strijd met de algemene perceptie van het maken van kunst. Kunst vereist, net als wiskunde, oefening en perfectie die alleen kan worden bereikt door herhaling.

Bovendien zal het steeds weer opnieuw schilderen van hetzelfde onderwerp je ontlasten van de druk om kleuren, penselen en penseelstreek te moeten kiezen, aangezien dit soort intuïtie je tweede natuur zal zijn.

Als je een bepaald onderwerp eenmaal onder de knie hebt, houd je er dan niet aan vast. Als je het onder de knie hebt, wissel je zo vaak mogelijk van onderwerp. Schilder zoveel mogelijk onderwerpen.

Als u dit doet, verbreedt u uw werkterrein, verbetert u uw vaardigheden en gaat u de nuances van schilderijen in het algemeen waarderen. Gaat het bij kunst dan niet om nuance?

  1. oplosmiddelen

Na het bespreken van potentieel gevaarlijke chemicaliën in de verf, is het nu tijd om te bespreken of oplosmiddelen een bedreiging vormen voor de gezondheid van kunstenaars en of ze zich überhaupt met oplosmiddelen moeten bemoeien.

Oplosmiddelen bevatten zeer krachtige chemicaliën die kunnen leiden tot ongerechtvaardigde verbranding, omdat ze spiritus bevatten en daarom moeten ze zeer voorzichtig worden behandeld.

Bovendien kunnen de oplosmiddelen, net als verf, huidirritaties veroorzaken.

Oplosmiddelen hebben twee hoofdtoepassingen, namelijk voor het verdunnen van verf en voor het reinigen van penselen.

Omdat olieverven vaak erg nat zijn en niet zo snel drogen als andere verven, kan het aanbrengen van een basislaag een ongelooflijk moeilijke taak worden, waarbij een oplosmiddel u kan helpen.

Kunstenaars maken de klassieke fout om hetzelfde oplosmiddel meerdere keren te gebruiken om te drogen. Als je het oplosmiddel misbruikt, krijg je een dunne verflaag.

Het zal de indruk wekken van een schilderij waarvan de verf geen inhoud heeft.

Om deze redenen wordt geadviseerd om geen oplosmiddelen te gebruiken voor het drogen of verdunnen van uw schilderijen.

Voor het reinigen van uw penselen kunnen echter oplosmiddelen worden gebruikt.

Oplosmiddelen, vooral olieverfverdunners, zijn geweldig om verf te verwijderen die tussen je haar en de basis van je penseel zit.

Nadat u klaar bent met het wassen van uw penselen, is het tijd om ze weg te gooien. Oplosmiddelen, die extreem krachtig zijn en schadelijke chemicaliën kunnen bevatten, kunnen zo snel mogelijk worden verwijderd. Het zou een ramp zijn als je het afval door de afvoer spoelt.

Het is onprofessioneel, onethisch en kan ook illegaal zijn, afhankelijk van waar je woont.

Breng het afval naar uw plaatselijke afvalverwerkingsbedrijf. Als je er geen hebt, zoek dan op internet hoe je het op de juiste manier weggooit of neem contact op met een afvalverwerkingsinstantie.

Je kunt altijd zeep gebruiken om je penselen schoon te maken als oplosmiddel te duur lijkt.

Haal wat warm water en een soort vloeibare zeep (afwasmiddel werkt uitstekend). Gebruik je andere hand om de zeep in je hand rond te draaien. Dit zorgt ervoor dat de zeep zijn weg vindt naar de basis van de borstel. Draai en spoel af zodra de borstel schoon lijkt.

  1. Verf Bestelling

Het is belangrijk om als beginnend kunstenaar je verf goed door elke laag heen te ordenen. Naarmate je meer ervaring opdoet, krijg je een redelijk goed idee van hoe je het moet aanpakken, maar volg voor nu deze vuistregel.

Breng dunnere olie en verf aan op de basis. Begin met licht over het doek te gaan met verf en terpentijn. Breng vervolgens meerdere verflagen aan met lijnolie en terpentijn. Zorg ervoor dat de verhouding tussen lijnolie en terpentijn twee delen op één is.

Je kunt gaandeweg meer verf toevoegen. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de dunnere verf meer tijd krijgt om te drogen en om te voorkomen dat de verf barst.

Oja, en olie!

  1. Kies Je Olie

Bij het kiezen van het medium waarin u uw verf wilt oplossen, zullen oliën onvermijdelijk een vermelding krijgen.

Als u oliën wilt gebruiken, kunt u het beste meer te weten komen over de verschillende soorten oliën en beslissen welke het beste is door de voor- en nadelen af te wegen.

Koudgeperste oliën worden als archaïsch beschouwd in het licht van geraffineerde oliën (daarover later meer). Ze drogen sneller dan geraffineerde oliën en laten vaak een gelige tint achter (kijk nou, lijnzaad).

Koudgeperste oliën worden echter nog steeds door veel oude meesters gebruikt. Ze geven glans aan schilderijen en worden geroemd om hun duurzaamheid.

Koudgeperste olie en geraffineerde olie zijn verschillend omdat de olie tijdens de productie wordt geraffineerd.

Geraffineerde olie heeft tegenwoordig de voorkeur van kunstenaars boven koudgeperste olie omdat het geen gelige tint achterlaat op hun schilderijen en sneller droogt. Het schilderij zal echter niet zo glanzend zijn als een schilderij dat is gemaakt met koudgeperste olie.

  1. Palet

Dit is het laatste punt in deze handleiding. Het kiezen van je palet kan je schildersessies maken of breken.

We noemen paletten omdat we het over olieverf hebben. Ze reageren anders op verschillende paletoppervlakken dan acryl.

Voor schilderen met olieverf is het een goed idee om een glaspalet te gebruiken. Glas is gemakkelijk schoon te maken en neemt geen olieverf op. Professionele schilders zijn er dol op.

Als dit te duur blijkt te zijn, kunt u een stuk karton of een opgeknipt stuk gebruiken. Vermijd het gebruik van eenvoudige paletten zoals stukpapier. De kans dat verf doorsijpelt is extreem hoog.

Gevolgtrekking

Olieverf schilderen is een zeer lastige zaak en zelfs professionals hebben er soms moeite mee.

Olieverf bevat veel chemicaliën en stoffen waardoor ze ontvlambaar, schurend en een potentieel gevaar voor de gezondheid zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van de oplosmiddelen die worden gebruikt om de verf te verdunnen.

Afgezien van gezondheids- en veiligheidskwesties, hebben olieverven zeer gespecialiseerde toepassingen en hun eigen reeks complicaties. Kunstenaars in de dop moeten veel factoren in evenwicht houden, zoals paletselectie, schoonmaken en penselen.

om het perfecte schilderij te krijgen.

Het is een lonende activiteit, ook al lijkt het ontmoedigend. Volg deze gids om de wereld van olieverfschilderijen een beetje minder complex te maken en je schildercarrière een kickstart te geven.

Veel plezier met schilderen!