Een Multimeter Gebruiken Om Een Auto-accutestmeter Pro Te Testen

Hier meten we de spanning of lading van de accu van uw auto. Dit wordt bereikt door de gelijkspanning van de batterij parallel met de multimeter te meten. Deze gids helpt u bij het testen op stroomsterkte (parasitaire trek), door versterkers in serie te testen.

Behalve proberen de motor te starten om te zien of er lading is, is de beste manier om de batterijstatus van een auto te ontcijferen, deze te testen met een multimeter. Terwijl digitale multimeters een betere aflezing geven, is een analoge ook mogelijk. En zelfs een goedkope multimeter van categorie I (CAT-I) is prima, omdat je alleen de spanning test, niet de stroomsterkte.

Als u niet weet hoe u een multimeter moet gebruiken om een auto-accu te testen, lees dan de onderstaande procedure:

Stap 1: Stel de multimeter in Zorg ervoor dat het contact, de lichten en de radio uit zijn.

Als je een specifiek bereik hebt voor het testen van autobatterijen, zal de 12V-instelling werken. De gelijkspanning wordt meestal gemarkeerd met een V en een lijn met een punt eronder. AC (wisselstroomspanning) is de golvende lijn die een V volgt. Het wordt gebruikt om uw netspanning te controleren.

De meeste handmatige afstandsmeters hebben een bereik van 20V, dat is wat je nodig hebt om een auto-accu te testen. Het 20V-bereik betekent dat het zal meten tussen 0V en 20V. Zie onder:

Stap 2: Test de batterij
De rode kabel moet worden aangesloten op de spanning (hoofd) en de zwarte kabel op de common (COM) van de multimeter. Plaats de rode draad op de positieve (+, vaak rode) aansluiting en de zwarte led op de negatieve (meestal zwarte) aansluiting.

Stap 2 – Meter
uitlezen De meter is nu parallel aan de auto-accu aangesloten en geeft automatisch een uitlezing weer. Noteer de DC-voltwaarde en vergelijk deze met de onderstaande tabel, die de laadstatus bij nullast aangeeft:

Autoaccu’s leveren 12,6 V gelijkstroom (gelijkstroom) via zes cellen, die elk 2,1 V produceren.

Volledig opgeladen bij
12,6V 12,4V: 75% Opladen
~12,2V: 50%
~12V: 25%
11,9V en lager: feitelijk geen lading

Stap 4: Bekijk de resultaten
Elke oplaadsnelheid van minder dan 75% of 12,45 V geeft aan dat de batterij moet worden opgeladen. Het geeft echter niet aan dat het slecht is. Het is waarschijnlijk onderweg naar buiten als het de lading niet vasthoudt nadat het is opgeladen.

Stap 5 – Laad uw batterij
op Laad hem op als deze lager is dan 12,45V. U kunt dit doen met een draagbare oplader die op het lichtnet is aangesloten, die geleidelijke stroom zal toepassen en tijd kost. De andere optie is om ongeveer 30 minuten met de auto te rijden. Let op: het is niet voldoende om de motor gewoon te starten en te laten zitten; u wilt dat hij onder belasting werkt om een juiste lading van de dynamo te krijgen. U kunt de batterij ook opladen bij uw plaatselijke auto-onderdelenwinkel.

Om te controleren of uw batterij na het opladen nog steeds in het bereik van 12,6 V is, herhaalt u de bovenstaande test. Het is de moeite waard om de batterij te controleren voordat u deze vervangt.

Diagnostische Toetsen

Nadat de batterij volledig is opgeladen, kunt u deze op een paar manieren verder testen:

Load testing : Er wordt een belasting op de batterij geplaatst en de spanning wordt gecontroleerd. U kunt dit doen door de motor te starten en de spanning te bewaken met een multimeter die een Min/Max-modus heeft. Het slaat alle hoge en lagere spanningen op die het verzamelt. De hoogspanning zal waarschijnlijk in het 14V-gebied liggen en is volkomen normaal, terwijl een daling onder 9,6V tijdens het proces zou aangeven dat het de lading niet langer effectief kan vasthouden en moet worden vervangen.

Elektronische test : controleert de batterijcellen via een frequentietest.

Deze tests kunnen worden uitgevoerd door auto-onderdelenwinkels. U kunt erheen rijden of de batterij binnenbrengen. Reparatiewerkplaatsen kunnen mogelijk ook gratis testen en schattingen aanbieden voor mogelijke reparaties.

WAARSCHUWING – Als u het verwijdert, houd er dan rekening mee dat batterijzuur huidirritaties kan veroorzaken, dus wees voorzichtig.

Batterijladers

Er zijn veel soorten auto-acculaders beschikbaar, van de standaard 2A-druppelladers tot de meer geavanceerde 10A-laders voor algemeen gebruik. Zogenaamde slimme laders passen hun uitgangsspanning aan afhankelijk van de status van de batterij en kunnen sneller en efficiënter opladen. Er is ook minder kans op overladen en ze kunnen detecteren of het beslag 6V of 12V is, evenals het type (zoals natte of gelcel) en de output dienovereenkomstig aanpassen.

LET OP : auto-accu’s mogen nooit overladen worden. Wanneer ze volledig zijn opgeladen, is het tijd om de oplader los te koppelen. Dit is waar slimme units voordelig zijn, het voorkomen van schade en dus extra kosten. Vermijd het gebruik van een slechte batterij, omdat deze de dynamo kan beschadigen. Ze zijn ontworpen om lege batterijen in leven te houden, niet om de lading vast te houden.

Lage Kosten En Lange Levensduur

Een lage batterijlading betekent niet noodzakelijk dat uw batterij leeg is. De batterij kan nog steeds gezond zijn en er zijn veel dingen die ervoor kunnen zorgen dat deze niet meer wordt opgeladen. Een goede batterij kan herhaaldelijk worden afgeplat door een onbetrouwbare radio of interne lichtconnector. Maar een positief resultaat van de hierboven beschreven tests zou moeten bewijzen dat de batterij zelf een lading kan vasthouden.

Het is de moeite waard om een batterij in de gaten te houden die voortdurend zijn lading verliest, aangezien een batterij die steeds onder de 75 procent zakt, uiteindelijk tot schade zal leiden. De meeste auto-accu’s kunnen vier of vijf jaar meegaan, maar een accu die constant wordt belast door een defecte dynamo of parasitaire trekkracht, kan eerder defect raken. Aan de andere kant, als het vier jaar oud is en begint af te vlakken, moet het misschien worden vervangen.

Slechte Verbindingen

Er kan ook lading verloren gaan in het circuit door slechte batterijverbindingen. Autoaccu’s hebben een lage spanning, dus de aansluiting moet perfect zijn. Zoals bij veel auto’s kunnen verbindingen na verloop van tijd los, vuil en vatbaar voor corrosie worden.

De spanningsval tussen accupolen, kabels kan worden gecontroleerd door eerst te testen op de terminal en vervolgens op de draadkrimp. Elke spanningsval van meer dan 0,1 V vanaf de klemmen duidt op een hoge weerstand of een slechte verbinding. Reinig de klemmen/verbindingen met schuurpapier en draai ze vast.

Batterijvervanging Voor Auto’s

Batterijvervanging voor auto's

Bij het vervangen van een batterij hoeft deze niet van hetzelfde merk te zijn, maar moet hij wel dezelfde classificaties hebben. De vervangende batterij moet dezelfde classificatie voor koude startstroom hebben (of hoger dan het origineel). De CCA-classificatie is van cruciaal belang, aangezien dit de verwachte stroomsterkte is die een motor trekt bij het starten in koude weersomstandigheden, dat wil zeggen wanneer een auto-accu het meest waarschijnlijk onder spanning staat. Als u een batterij met een lagere CCA-classificatie op een motor met een hogere CCA-classificatie plaatst, zal deze de motor overbelasten. CCA kan vaak enkele honderden kaarten zijn of zelfs 1000CCA voor grotere voertuigen.

Controleer ook de Reservecapaciteitsclassificatie (RC). Dit is de tijd (in seconden) dat een batterij 25A kan leveren en 10,5V kan behouden. U zoekt een hogere reservecapaciteit voor het geval het laadsysteem uitvalt.

Om voor de hand liggende redenen hebben batterijen met hogere CCA-classificaties doorgaans langere garanties. Een nieuwe batterij met een garantie van 72 maanden zou in de premiumklasse zitten.

Installatie – Als u zelf een vervanging installeert, zorg er dan voor dat de kabels en aansluitingen in goede staat verkeren.

Een opmerking over typen multimeters

Multimeters die minder duur zijn, hebben de AC- en DC-spanningsbereiken meestal op dezelfde plaats op de keuzeschakelaar. Als uw multimeter niet specifiek voor auto’s is gemaakt, wordt deze standaard ingesteld op wisselstroom. Maak je geen zorgen, want je kunt gemakkelijk tussen de twee schakelen, meestal via een keuzeschakelaar onder het display of in het midden van de wijzerplaat.

Fluke 101 Basic is een multimeter met automatisch bereik die kan worden gebruikt om wissel- en gelijkspanningen te meten.

De meeste meters van tegenwoordig zijn automatisch variërend, wat betekent dat u na het instellen op gelijkspanning niets anders hoeft te doen. Het andere, oudere type is een handmatige afstandsmultimeter, waarbij u het juiste bereik moet selecteren met betrekking tot de geprojecteerde waarde van het circuit dat u gaat testen. De meeste handmatige afstandsmeters hebben een bereik van 20V, dat is wat je nodig hebt om een auto-accu te testen. Het 20V-bereik betekent dat het zal meten tussen 0V en 20V.

Tip Als je een beginner bent en wilt leren hoe je een multimeter gebruikt om de accu van een auto te testen om de spanning te bepalen, koop er dan een met een speciaal assortiment accutesters. Dat kan met de INNOVA 3320. De INNOVA 3340 is een andere populaire multimeter voor automotive gebruik.