Het Riverside Museum Of Transport In Glasgow Door Zaha Hadid Architects

Zaha Hadid Architects hebben allerlei openbare architectuurprogramma’s voltooid waarmee ze hun majesteit en unieke stijl hebben bewezen. Hun vindingrijkheid komt duidelijk tot uiting in het ontwerp van dit museum, dat zich liet inspireren door de diepe betekenissen van het landschap.

Deze tentoonstelling is buitengewoon. Het beslaat in totaal 7.000 vierkante meter en herbergt meer dan 3.000 tentoonstellingen die eerder waren ondergebracht in het Glasgow Museum of Transport. Deze enorme verzameling relikwieën is een bewijs van een rijk verleden. Onder hen kunnen bezoekers een blik werpen op items zoals de LS Lowry: Cranes and Ships, Glasgow Docks of de SAR Class 15F 4-8-2 stoomlocomotief, nr. 3007, gebouwd door de in Glasgow gevestigde North British Locomotive Company.

Het concept aan de basis van het project had niet beter kunnen worden uitgelegd dan de architecten zelf:

De historische ontwikkeling van de Clyde en de stad is een unieke erfenis; met de locatie waar de Kelvin in de Clyde stroomt, kan het gebouw van de stad naar de rivier stromen. Daarbij kan het een dynamische relatie symboliseren waarin het museum de stem van beide is, de twee kanten met elkaar verbindt en het museum de overgang van de ene naar de andere laat zijn. Door dit te doen plaatst het museum zichzelf in de context van zijn oorsprong en stimuleert het de connectiviteit tussen zijn exposities en hun bredere context.

Het zou eruitzien als een tunnelachtige structuur, met deuren aan beide uiteinden die openen naar de Clyde en de stad. Daarbij wordt het aan beide kanten poreus voor zijn context. De verbinding van de ene naar de andere is echter waar het gebouw omleidt om een reis te creëren weg van de externe context naar de wereld van de exposities. Het binnenpad fungeert als een bemiddelaar tussen de geschiedenis van de stad en de rivier, die poreus of hermetisch kan zijn, afhankelijk van de lay-out. Zo positioneert het museum zichzelf symbolisch en functioneel als open en vloeiend met zijn betrokkenheid bij context en inhoud om ervoor te zorgen dat het diepgaand verweven is met niet alleen de geschiedenis van Glasgow, maar ook met zijn toekomst. Terwijl ze van de ene tentoonstelling naar de andere gaan, ontwikkelen bezoekers een gevoel voor de externe context van het museum.

Het ontwerp is in feite een gigantische buis, aan beide uiteinden geopend, die de architecten op twee manieren hebben gevormd. De eerste is het dak, dat lijkt op een scène uit de Alpen. Het neemt de vorm aan van pieken, dalen en creëert een dynamisch exterieur en een interessant interieur. Hun tweede interventie bestaat uit het twee keer buigen van de schuur, die lijkt op de vorm van de letter Z.

Bezoekers kunnen vanaf hun ingang de andere kant van het gebouw niet zien. Dit maakt de museumtour tot een labyrint, dat een mysterieuze en magische omgeving creëert en de wens vergroot om de hele tentoonstelling te verkennen en een gevoel voor de plek te krijgen. Het interieur profiteert niet van natuurlijk licht, vooral omdat er in een tentoonstelling geen direct zonlicht mag zijn omdat dit de perceptie van de exposities beïnvloedt. Met kunstlicht kan het interieur naar wens van de architecten worden verlicht en krijgen de bezoekers een nauwkeurige beleving van de tentoonstelling. Het stelt hen ook in staat zich te concentreren op het observeren van de items.

Conclusie: Homesthetics

Verbazingwekkend aan dit project was de zorg van architecten. Elk aspect van dit project was goed gepland en geoptimaliseerd om het beoogde doel te bereiken. Ik bedoel, ze hebben overal rekening mee gehouden, van de relatie tussen het architecturale object en het landschap tot het bieden van een zeer interessante route aan de bezoekers en niet alleen met een opslagruimte voor de auto-relikwieën. Ze hebben het allemaal uitgezocht. De buitenvorm van het museum is wat het echt opvalt.

Klant: Glasgow City Council

Kosten: 74.000.000

Projectdirecteur: Jim Heverin

Projectarchitect: Johannes Hoffmann

Projectteam: Achim Gergen, Agnes Koltay, Alasdair Graham, Andreas Helgesson, Andy Summers, Aris Giorgiadis, Brandon Buck, Christina Beaumont, Chun Chiu, Claudia Wulf, Daniel Baerlaecken, Des Fagan, Electra Mikelides, Elke Presser, Gemma Douglas, Hinki Kwon , Jieun Lee, Johannes Hoffmann, Laymon Thaung, Liat Muller, Lole Mate, Malca Mizrahi, Markus Planteu, Matthias Frei, Michael Mader, Mikel Bennett, Ming Cheong, Naomi Fritz, Rebecca Haines-Gadd, Thomas Hale, Tyen Masten

Competitie: Team Malca Mizrahi, Michele Pasca di Magliano, Viviana R. Muscettola, Mariana Ibanez, Larissa Henke

Diensten: Buro Happold

Akoestiek: Buro Happold

Brandveiligheid: FEDRA, Glasgow

Capita Symonds is een kostenconsulent

Projectmanagement: Capita Symonds

Omvang/oppervlakte: Bruto vloeroppervlak 11.300m2 (excl. souterrain).

Expositieruimte 6600 m2 (inclusief openbare ruimtes en caf)

Terreinoppervlak 22.400 m2

Voetafdrukoppervlak 7.800 m2

Materialen: stalen frame, gegolfde metalen vlonders, zinkbekleding, binnenoppervlakken van met glas versterkt gips