Ik had in maanden voor de HvZ van deze maand geen volledig Nerf-evenement bijgewoond, dus ik was erg opgewonden om weer in actie te komen. Zoals gewoonlijk beschrijft dit Nerf-gamerapport de blasters die werden gebruikt, de spelmodi die we speelden en in het bijzonder hoe de Husk indruk maakte in games.

Spelmodi:

Normaal:

  • (Regular Survival Standard Gametype), proberen mensen te overleven voor een bepaalde tijd of totdat de laatste persoon valt. Zombies krijgen op verschillende momenten toegang tot upgrades, we gebruikten Infectors op 5 minuten, Tanks op 10 minuten en Husk op 15 minuten. De laatste mens die valt, wint.
  • Geheime VIPEr zijn 3 speciale spelers in dit spel: de VIP, de generaal en de verrader. De VIP is een mens die andere mensen willen beschermen. Het is beperkt tot een specifiek gebied (we gebruikten het tambark-gebied), terwijl Traitor een zombie is die vermomd is als een mens. Nadat ze verbluft zijn, moeten zombies het VIP-gebied verlaten. Alleen de generaal kent de identiteit van de VIP’s, maar alle originele zombies kennen de identiteit van de verraders. Iedereen kent de identiteit van de generaal, waardoor hij de enige gegarandeerd betrouwbare mens is. Hoewel de verrader een mens is, kunnen ze op elk moment één verrader-zombie-tag doen. Dit onthult dat ze de verrader zijn en verandert ze in gewone zombies. Bovendien, als een mens een andere mens raakt, is de geraakte mens verbijsterd alsof ze een zombie zijn, maar ze kunnen nog steeds hun blaster afvuren.Als de mensen de VIP voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 15 minuten) beschermen, winnen de mensen. De zombies winnen als ze de VIP taggen. De zombie-upgrades kunnen worden ontgrendeld met een timer zoals Survival. Infectors zijn beschikbaar vanaf 5 minuten voor Tanks en 10 minuten voor Husk. Een granaat kan een mens onmiddellijk in een zombie veranderen als hij hen raakt. Dit is de enige manier waarop je de verrader actief kunt elimineren.
  • Verdedigingsoverleving De drie zombie-upgrades van Infector, Tank en Husk zijn verspreid over drie afzonderlijke vierkanten van ongeveer 2-3 m breed. Als ze de juiste upgrade binnen de vierkanten aanraken, kunnen zombies de upgrades krijgen. Een zombie kan alleen verdoofd worden in een vierkant. Ze moeten dan naar de andere kant van het vierkant gaan om hun verdoving af te tellen. Er is slechts één upgrade toegestaan voor zombies.
  • 6 Round Sweep Elke persoon begint met 6 darts en moet vervolgens eventuele munitie op het veld ophalen. Munitie kan ook worden teruggebracht naar de munitiekist, waarbij een beheerder het aantal munitie van elke speler registreert. De speler met het hoogste aantal munitie aan het einde van het spel wint. Om te respawnen, moeten mensen bomen aanraken als ze worden geraakt door een pijl. Terwijl ze zich verplaatsen om te respawnen, zijn mensen onkwetsbaar voor darts, maar nog steeds kwetsbaar voor zombies. Wanneer een mens geen respawns meer heeft, worden ze een zombie. Zombies kunnen darts uit het veld halen en terugbrengen. Dit telt echter niet mee voor hun munitiescore. Een zombietag of melee-treffer verandert een mens onmiddellijk in een zombie, ongeacht het aantal resterende respawns. Alle spelers worden aan het einde van het spel zombies.
  • Nieuw:

    • Geen

    Zombie-regels:

    Zombies kunnen hun handen aan elk lichaamsdeel, blaster of tactische uitrusting vastmaken en een mens in een zombie veranderen. Als een mens een zombie raakt met een pijltje, wordt de zombie voor een telling van 20 verdoofd. Een mens kan een zombie ook verdoven met melee, maar alleen met een voltreffer in de rug.

    Er zijn drie standaard upgrades/mutaties/voordelen voor zombies:

    • Infector Zombies kunnen poolnoedels en schuimzwaarden gebruiken. Reguliere tags zijn die met slagwapens van schuim die aan mensen zijn bevestigd. Deze slagwapens kunnen ook worden gebruikt om darts te blokkeren.
    • Tank zombies krijgen om gebruik te maken schilden, welk blok darts.

    De schilden kunnen niet worden gebruikt om mensen te taggen, vermoedelijk als voorzorgsmaatregel tegen het slaan van schilden, wat aanzienlijk letsel zou kunnen veroorzaken.

  • Husk Een zombie kan een afstandsaanval gebruiken. In dit geval een Vortex Mega Howler. Een Husk-aanval die op afstand wordt uitgevoerd, telt als een normale Zombie-tag. Husk-munitie is beschikbaar voor elke zombie om op te pakken, maar kan alleen natuurlijk door Husk worden gebruikt. De Husk kan zich verplaatsen van de plaats waar ze verdoofd waren om hun munitie op te halen, maar de verdovingstimer niet aftellen totdat ze terugkeren naar hun oorspronkelijke verdovingsplaats.
  • Zombie-upgrades kunnen niet worden gestapeld, dus een zombie kan slechts één upgrade tegelijk hebben.

    Wanneer granaten in het spel zijn, kunnen ze een persoon verdoven met een slag op elk type uitrusting. Dit omvat zwaarden, schilden en andere wapens. Ze kunnen ook naar believen worden gebruikt. Een granaat die op een persoon wordt geslagen, zal ze onmiddellijk in zombies veranderen als er mens-tegen-menselijke regels gelden.

    Blasters:

    Er waren veel blasters. Ik heb een lijst samengesteld met de belangrijkste en meest opvallende. Omdat ik niet overal tegelijk kan zijn, is het heel goed mogelijk dat ik een aantal blasters volledig heb gemist.

    Vaste/terugkerende

    Elite Rapidstrike (verschillende motoren, LiPo’s), een standaard hoge ROF-blaster in High Velocity Zone (HvZ), ideaal voor grotere groepen zombies of close-quarters-gevechten. Om het onder controle te houden, moet je erg gedisciplineerd zijn met je triggers en voldoende munitie hebben.

    Ik heb deze Rayven toegevoegd omdat hij een automatische duwer heeft die verandert in een volautomatische blaster. Het presteert zeer vergelijkbaar met een Rapidstrike.

    Ik heb ook een korte koperen pijlgids uitgeprobeerd in mijn Bullpup RS, slechts een verkorte versie van mijn bestaande koperen gids. Het werkte heel goed met minimaal verlies van mondingssnelheid, indien aanwezig. Dit verbeterde ook de betrouwbaarheid van de invoer aanzienlijk.

    ZS Slingfire (upgrade spring) reguliere blaster gebruikt door een bepaalde speler. Hij maakt goed gebruik van de one-handability en heeft er over het algemeen veel plezier mee. Geen bijzonder praktische blaster, omdat hij een aanzienlijk lagere ROF heeft dan krachtigere blasters zoals een Retaliator met pompgreep, maar desalniettemin een stijlvolle en leuke blaster.

    Elite Stryfe (diverse motoren, LiPo’s), een standaard allround blaster bij de HvZ. Het is effectief in bijna alle situaties. Het is heel gemakkelijk te gebruiken en op te pikken, zelfs na een beetje oefenen.

    N-Strike Rayven (verschillende motoren, LiPo’s) een goed gebouwde Rayven presteert in wezen als een Stryfe, een solide allround blaster die zijn mannetje kan staan. Rayvens komen vaker voor dan Stryfes omdat er veel problemen zijn die hun prestaties beïnvloeden.

    Elite Alpha Trooper (diverse upgrade-veren) Een eenvoudig te bouwen springer met pompwerking die goed werkt, maar vaak inferieur is aan andere blasters. In het bijzonder is een Retal met pompgreep, hoewel veel duurder, ook veel krachtiger, robuuster en aanpasbaarder, en eersteklas vliegwielers hebben over het algemeen een veel hogere ROF en een superieur bereik.

    ZS Sledgefire (enkel, upgrade veren) een leuke, zij het enigszins onpraktische keuze voor HvZ. Als het goed is gebouwd, kan het vuursteun bieden op middellange en lange afstanden met uitstekende nauwkeurigheid. Het is echter niet ideaal voor doelen op korte afstand of tegen meerdere doelen.

    Modulus Recon MkII (onbekende wijzigingen, indien van toepassing). Recon MkII’s of Retaliators komen veel voor bij de HvZ. Ze zijn meestal uitgerust met pompgrepen. Dit was echter de enige die ik zag. Met een upgrade-veer en een behoorlijke pompgreep bieden ze bruikbare ROF met redelijk goed vermogen, evenals veel aanpasbaarheid. Ze zijn compact en gemakkelijk te verplaatsen zonder pompgreep.

    Onregelmatig/Nieuw:

    Doomlands Lawbringer is in wezen een grote Hammershot ter grootte van een geweer. Het is een goede scavengerblaster vanwege zijn bruikbare kracht en hoge capaciteit. Het heeft echter last van een lage ROF en trage laadtijden die het moeilijk maken om opnieuw te laden naarmate de horde groter wordt.

    Dart Zone Enforcer is een ongebruikelijke maar interessante blaster. Het gebruik van vliegwielen zorgt voor behoorlijke prestaties, en de grote lusriem biedt een behoorlijke capaciteit die ook gemakkelijk tijdens het vliegen kan worden herladen. Het heeft echter een lage ROF en is niet uitgerust met reserveriemen. Dit maakt snel herladen moeilijk.

    Elite Demolisher (onbekende mods, verschillende extra’s) een Demolisher zou zeer vergelijkbaar zijn met een vergelijkbare Stryfe-specificatie, omdat het een solide allround blaster is als hij goed is gebouwd. Een Demolisher had een onderloop Roughcut, die een mooie extra uitbarsting van darts biedt ten koste van een aanzienlijk verhoogd voorwaarts gewicht en bulk.

    Elite Rhino-Fire (opnieuw bedraad, Honey Badger pusher) een absoluut belachelijke maar extreem leuke blaster. Het heeft een zeer slecht bereik en een zeer slechte nauwkeurigheid, veel lager dan een Stryfe/etc-build. Ook is de ROF niet uitzonderlijk in vergelijking met Honey Badger pusherd RS. Dat gezegd hebbende, de dubbele heen en weer bewegende vaten die een wolk schuim uitspuwen, zijn een lust voor het oog en ongelooflijk leuk om te hanteren.

    Het zal waarschijnlijk mijn laatste Rhino-Fire optreden op een evenement zijn.

    Het is erg moeilijk om te vervoeren en op te zetten, ook al is het erg leuk.

    Dezelfde speelruimte als altijd, een grote driehoek voornamelijk gevuld met gras, met een paar opvallend grote bomen. Een grote groep bomen is bedekt met tambark en is oranje omcirkeld. Het weer was erg mooi op de dag, de temperatuur piekte rond de 26C met wat zon en wat bewolking. Het aantal spelers bereikte 35, wat behoorlijk indrukwekkend was.

    Zoals gewoonlijk begonnen we met een gewone Survival-ronde. Er gebeurde niets belangrijks totdat de zombies toegang kregen tot tankschilden, en zelfs toen duurde het even voordat ze de tags kregen. Hoewel de Husk voor afleiding en bedreiging zorgde, werden mensen pas later getagd. Over het algemeen waren het tanks of een slecht situationeel bewustzijn. De horde groeide uiteindelijk tot een punt waar tactiek niet langer nodig was. Ze zouden dan in staat zijn om door te gaan met het afbouwen van de resterende menselijke wezens door pure uitputting of numerieke superioriteit.

    Voor een paar rondes zijn we overgestapt op Secret VIP. Over het algemeen presteerden de mensen tijdens dit evenement veel beter dan in eerdere geheime VIP-rondes. Op de een of andere manier kan ik me de eerste ronde die we speelden niet herinneren, dus ik kan alleen de tweede en derde ronde beschrijven.

    In de tweede geheime VIP-ronde werkte het menselijke team goed samen en hield het stand tegen herhaalde tankaanvallen. Hoewel de verrader laat in het spel werd onthuld, was ik er niet om getuige van te zijn en ze leken gewoon de verrader-tag van de generaal te hebben gebruikt. Hoewel het aantal mensen in de laatste minuten van de ronde begon af te nemen, waren er nog steeds meer dan genoeg om een behoorlijke hoeveelheid vuur te leveren. Voor een menselijke overwinning overleefden de VIP en minstens 10 andere mensen de hele 15 minuten.

    In de derde Secret VIP-ronde, na de lunchpauze, presteerden de mensen opnieuw erg goed. Deze ronde werd ik gekozen als VIP. De mensen hielden de eerste 12 minuten standvastig tegen Tank-aanklachten. De Husk maakte zich echter bekend en vreesde hem. Hij was in staat om een paar ranged-tags te krijgen en zorgde voor afleiding. Laat in het spel onthulde de verrader zichzelf en tagde de generaal, die vervolgens mijn identiteit aan de Husk doorgaf.

    De Husk was degene die me vanop afstand tagde terwijl ik bezig was met andere zombiedreigingen. Hierdoor won ik de ronde.

    De verrader is een belangrijke beslissende factor in geheime VIP-rondes. De verrader heeft het vermogen om chaos te creëren in de menselijke groep, die anders een grote overlevingskans zou hebben. Als je kijkt naar de geschiedenis van geheime VIP-rondes, is het duidelijk dat de verrader een significante invloed heeft gehad op het spel. In rondes waarin de verrader de mensen van binnenuit heeft aangevallen, winnen de zombies bijna altijd. Zelfs als de aanval van de verraders snel kan worden gestopt, zullen de zombies door de chaos en verwarring die volgt de mensen die niet opletten vaak taggen. Zelfs als de VIP tijdens deze beproeving niet wordt getagd, is het meestal voldoende om de ronde in hun voordeel te zwaaien. De mensen hebben meer kans om rondes te overleven waarin de verrader ervoor kiest een mens te taggen (meestal de generaal). Dit spel,ondanks de mogelijkheid dat de verrader willekeurig een VIP tagt, heeft het een kleinere impact op de menselijke groep dan andere scenario’s en kan het er vaak toe leiden dat ze effectiever coördineren. De generaal tagt de zombies zodat ze kunnen leren waar ze moeten aanvallen, maar de mensen weten welke gebieden ze moeten verdedigen, en dit zonder de dreiging van de verrader.

    Secret VIP was een ander evenement waar de Husk hun macht en dreiging toonden. Er waren verschillende tags, waaronder een voor mij als VIP. Secret VIP is een klein gebied waar Husk van dichtbij kan jagen. Ze kunnen zich richten op specifieke spelers of gaan voor tags. In Survival-spellen kan de dreiging van de Husk worden verzacht door simpelweg weg te gaan, omdat een lange afstand Husk-worp over het algemeen veel gemakkelijker te herkennen en te ontwijken is. Bovendien is de Husk op zichzelf zelden een bedreiging, omdat het gemakkelijk genoeg is om hun worp te ontwijken en ze te verdoven. De constante dreiging van Secret VIP om omringd te worden door zombies trekt de aandacht weg van de Husk. Dit geeft ze een gemakkelijkere kans om mensen te taggen. Het was precies dit dat me als VIP kwetsbaar maakte voor de Husk. Afgeleid door andere zombiebedreigingen, liet Id mezelf openstaan voor een mid-range worp van de Husk, die de worp perfect nagelde,raakt me vierkant in de rug.

    Daarna speelden we Defense Survival. Deze ronde zette ik de RhinoFire in de buurt van het Tank-plein en had veel plezier met het neerhalen van zombies. Het langzame toerental van mijn Rhino-Fire werd echter al snel een probleem, dus schakelde ik over op het gebruik van mijn Rapidpistol.

    Ik liet andere mensen de RhinoFire gebruiken en ze hadden veel plezier. De mensen verloren alle drie de velden snel, dus moesten ze hun defensieve posities opgeven en het spel werd al snel een Survival.

    Nadat we defensieve posities hadden verloren, bundelden we onze krachten met een andere groep mensen en bleven we langs de noordelijke rand van het speelveld. Door groepscoördinatie waren we in staat om een aantal zombie-aanvallen, waaronder meerdere tanks, geruime tijd af te weren. Ons aantal nam af en de zombiepopulatie groeide, en onze verdediging werd zwakker totdat een noodlottige tankaanval onze cohesie zou beëindigen. In de chaos verloren we meerdere mensen en de overgebleven overlevenden verspreidden zich snel. Als een van de laatste overlevenden kon ik een aantal zombies verdoven voordat ik uiteindelijk werd getagd door de Husk.

    We eindigden met een ronde van 6 Round Sweep. Dit spel wordt meestal vlak voor de lunchpauze gespeeld om de darts die in de eerste helft van de dag zijn gebruikt, gedeeltelijk te herstellen. Dit evenement werd echter gebruikt als een end-of-event dartherstel. In typische 6 Round Sweeps is er behoorlijk wat concurrentievermogen, aangezien spelers doorgaans nog steeds een behoorlijke hoeveelheid energie hebben, en dit voedt de concurrentiekracht en het gevecht van het spel. Veel spelers voelen zich echter moe aan het einde van een evenement, wat betekent dat er minder gevechten zijn en meer dartplukken. Bovendien is 6 Round Sweep, als een gevechtspickup-game, nog steeds veel minder betrouwbaar in het opruimen van de speelruimte dan een echte toegewijde dart-sweep. Hoewel we deze keer de meeste darts van het veld hebben verzameld tijdens de ronde, kan dit deels worden toegeschreven aan het spel dat aan het einde van het evenement wordt gespeeld,en spelers die gewoon een nieuwe dartsweep willen vermijden.

    6 Round Sweep biedt spelers aan het einde echter enige flexibiliteit. Er zijn spelers die, terwijl ze darts oppakken, toch graag andere spelers willen beschieten of achtervolgen. Omgekeerd zijn er spelers die maar al te graag zoveel mogelijk darts oppakken en terugbrengen. Een sweep van 6 ronden aan het einde van een evenement staat beide soorten spelers toe. Het beloont spelers die actief darts oppakken en terugbrengen, evenals degenen die anderen verslaan. Hoewel het gevechtselement het oppakken van darts kan vergroten, vermindert het aantal spelers dat ze actief oppakt dit meestal.

    Ik heb enorm genoten van dit HvZ evenement.

    Ik vond het spelersaantal bij de twee HvZ’s die ik heb bijgewoond beduidend hoger dan bij veel evenementen vorig jaar, spannend. Ik zou graag wat meer variatie in gamemodes zien, maar ik vermoed dat ik er een paar heb gemist van de MHvZ van februari.

    Hetzelfde Nerf-rapport is te vinden op mijn blog, Outback Nerf.