Wat Gebeurt Er Als De Stationaire Luchtregelklep Kapot Gaat?

Het lijkt erop dat uw auto de motor vanzelf kan starten, zonder enige hulp van een ander onderdeel. Het is niet waar.

Om ervoor te zorgen dat uw auto stationair draait en niet te snel accelereert of afslaat, heeft hij de hulp nodig van een IAC of een regelklep voor stationair draaien.

Dit onderdeel zou, net als vele andere, uiteindelijk kunnen falen, waardoor verschillende problemen kunnen ontstaan die schade aan uw voertuig kunnen veroorzaken en u zonder auto kunnen achterlaten. Er zijn andere problemen waarmee u te maken kunt krijgen als dit gebeurt.

We laten u zien hoe u de IACV-storing kunt oplossen en de verschillende problemen die kunnen optreden.

Ga een stap verder in dit artikel en kom erachter!

Wat Is Een Stationaire Luchtregelklep (stationaire Luchtregelklep)?

In de verbrandingsmotor zit een onderdeel dat ervoor zorgt dat het toerental of toerental niet onder het juiste aantal komt of er overheen gaat. Dit onderdeel wordt de IAC of stationaire luchtregelklep genoemd en heeft als enige doel om de auto binnen de juiste RPM’s te houden wanneer deze inactief is.

Wanneer de auto stilstaat, treedt deze functie van IACV op. De motor kan draaien met snelheden van 900 tot 1.100 tpm. De IAC zorgt ervoor dat de motor niet overwerkt of afslaat als het voertuig versnelt tot meer dan 1.100 tpm of vertraagt tot minder dan 900 tpm.

Op deze manier blijven de RPM’s binnen het ideale bereik om problemen te voorkomen.

De IAC-klep wordt bevestigd aan het inlaatspruitstuk van de auto. Dit betekent dat het een direct onderdeel is van het ademhalingssysteem van de motor dat ervoor zorgt dat deze correct blijft werken.

En de enige manier waarop het goed kan werken, is wanneer het informatie van de motor ontvangt om de acceleratie te behouden en te voorkomen dat de motor bij stationair toerental te veel of te laag wordt.

U zult wat problemen hebben als de stationaire luchtklep niet goed werkt. We zullen ze nu bespreken.

4 Symptomen Van Een Slecht Stationair Luchtregelventiel

De IAC is misschien wel een van de kleinste maar essentiële onderdelen van de motor. Als het niet lukt, kan uw auto defect raken.

Hier zijn de meeste van deze problemen;

1. Inactieve RPM’s worden gek

De RPM-telling zal stijgen wanneer u de auto versnelt. Het toerental daalt als u uw voet van het gaspedaal haalt. Als het voertuig inactief is, moet het tellen van het toerental binnen een normaal bereik blijven. Als de RPM-telling onder of boven de ideale omwentelingen komt, kan dit een probleem zijn met de IACV.

Als de IAC-klep faalt, zullen de toerentallen na het vertragen niet op hun normale bereik zijn. De motor kan met meer dan 1.100 tpm draaien, waardoor hij overwerkt of uiteindelijk onder de 900 tpm komt. Dit kan leiden tot bijna volledige stilstand.

Soms maakt de IAC-klep het tellen van het toerental gewoon gek, zonder controle op en neer.

Dit gebeurt meestal wanneer de IAC-klep verstopt is. Het kan echter ook een kapotte of gebarsten klep zijn, in welk geval het reinigen alleen niet helpt. Je zult het moeten vervangen.

2. Inactief maakt de auto gek

Wanneer de auto inactief is, moet deze statisch blijven en het aantal toerentallen binnen het bereik houden. De AIC kan gek worden als hij niet goed werkt.

Je voelt de auto trillen, schudden en het toerental tellen. Het kan ook vreemde motorgeluiden maken die u niet had verwacht.

Dit wordt ruw stationair draaien genoemd en gebeurt bijna altijd als gevolg van een slechte of verstopte IAC-klep. Soms kan het koolstofresten in de klep zijn, maar vaak gebeurt het dat de klep volledig kapot of gebarsten is, dus luchtfilters erin en de motor ermee defect.

Als je dit probleem hebt, is het belangrijk om meteen de IAC te controleren. Anders kan de motor weer helemaal afslaan.

3. IAC-overbelastingen en motorstoringen

Als de IACV niet goed werkt, kan een lichte toename van de belasting ertoe leiden dat deze stopt met werken en afslaat. Het moet de ideale luchtinlaat in de motor behouden, maar wanneer de belasting toeneemt en het zoveel aankan, blokkeert de IAC de invoer van lucht en wordt de motor uitgeschakeld.

Dit gebeurt meestal wanneer u de airco of de verwarming aanzet. En de auto hoeft misschien niet eens stil te staan. Hetzelfde gebeurt met de stuurbekrachtiging, die ook elektriciteit gebruikt en de belasting in de IAC verhoogt.

Het zal uiteindelijk stoppen met werken, waardoor de motor niet goed functioneert. U ervaart misschien geen volledig afgeslagen motor, maar een aanzienlijk verlies in toerental, wat een ander duidelijk teken is dat de IAC defect is.

4. Controleer of het waarschuwingslampje van de motor brandt

Een Check Engine Light geeft aan dat er een probleem is met uw motor. Het gebeurt vanwege veel dingen die met de motor te maken hebben. Soms kunt u de IAC pas identificeren nadat u bent begonnen met het controleren van dit onderdeel.

Meestal betekent dit echter dat de IAC verstopt is of niet goed werkt, dus u moet dit visueel en met een OBD II-scanner controleren.

Hoe Repareert U Een Slecht Stationair Luchtregelventiel?

Nu u de verschillende dingen kent die kunnen gebeuren wanneer de IAC niet goed werkt, is het tijd om te leren hoe u dit kunt oplossen.

Bekijk de volgende tips om te weten hoe precies;

1. De IAC Is Hier Beschikbaar:

Voordat u de IAC-klep afstelt, moet u het exacte probleem controleren. Hier vertellen we u de manieren waarop u kunt controleren op een defecte stationaire luchtregelklep.

OBD-scannercontrole

U kunt de foutcode voor het probleem verkrijgen met behulp van de OBD II. Deze code geeft aan of het probleem met de stationaire luchtregelklep of een ander onderdeel is. Sluit eenvoudig de OBD II-connector aan op de connector aan de bestuurderszijde. Zet de auto aan en de scanner doet de rest. Als de foutcode 11 is, is dit de IAC en moet deze mogelijk worden vervangen. Sommige voertuigen hebben mogelijk verschillende foutcodes voor dit probleem, dus raadpleeg de handleiding.

Opmerking: voor auto’s ouder dan 1996 heeft u in plaats daarvan een OBD I-scanner nodig.

RPM-controle

Om te controleren of de IACV correct werkt, kan de RPM-controle een van de meest waardevolle tools zijn die je hebt. Dit is wat u moet doen:

  • Begin met het maken van aantekeningen over het stationair toerental van de motor met een regelmatige start. Steek de auto aan en laat hem een minuut of twee draaien. Dan, wanneer de RPM’s beginnen af te vlakken, kun je de motor RPM’s noteren. Zorg ervoor dat je het laagste en het hoogste toerental hebt.
  • Zet de auto uit en zoek de Idle Control Motor. Deze bevindt zich meestal in de buurt van het inlaatspruitstuk en de motor. Het is een standaard stekkerverbinding of bedradingsclip die met een simpele trekkracht kan worden losgekoppeld.
  • Sommige auto’s hebben een andere stationaire regelmotor, dus het kan zijn dat u de handleiding van de auto moet opzoeken voordat u dit doet. We raden u aan dit te doen voordat u iets anders gaat doen, zodat u een beter idee heeft van wat u moet doen voordat u begint.
  • Nu kunt u de motor starten door de Idle Controller Motor eruit te halen. U moet controleren of de ICM is losgekoppeld voordat u de motor opnieuw kunt starten.
  • Laat de motor een of twee minuten draaien, zodat hij afvlakt. Nu kunt u beginnen met het schrijven van zowel de hoge als de lage RPM-niveaus. Deze moeten worden vergeleken met de eerdere met de ICM aangesloten. Ze zouden anders moeten zijn.
  • Als de stationaire toerentallen van de motor hetzelfde zijn wanneer u de stationair-regelmotor loskoppelt, betekent dit dat hij zijn werk niet doet. Dit kan een defecte ICM zijn of rechtstreeks de IACV.
  • Zet nu de motor af en sluit de ICM weer aan. Als de RPM-waarden weer hetzelfde zijn, betekent dit ongetwijfeld dat er een probleem is met de ICM. U moet een weerstand en een visuele controle uitvoeren om te zoeken naar een probleem met de Idle Air Control-klep.

Weerstandscontrole

Of u nu een probleem met de RPM’s of via de OBD-scanner hebt opgemerkt, u zult de druk van de IACV moeten controleren om er zeker van te zijn dat er een probleem mee is. Hiervoor heeft u OHMMETER nodig.

Hier is hoe:

  • De IAC-klep moet worden losgekoppeld. Sluit nu de ohmmeter aan op de pinnen 2 en 3 in het ventiel.
  • Controleer de weerstandsniveaus. Ze zouden niet anders moeten zijn dan 10 tot 14 OHM’s.
  • Als de niveaus hoger of lager zijn, betekent dit dat de IAC niet correct werkt. Meestal betekent dit dat de klep zwaar verstopt of kapot is.

2. De IAC-klep Reinigen

Nu u bekend bent met het probleem in de IACV, is het tijd om het op te lossen. En om dit te doen, is de primaire oplossing om het grondig schoon te maken. Als het probleem niet te ernstig is, kunt u het opruimen voordat u overweegt het te vervangen.

Om dit te doen, hoeft u geen uren of te veel geld uit te geven. Zelfs de meest onervaren autogebruiker kan dit, zolang hij het maar met zorg doet. Maar voordat u iets doet, moet u ervoor zorgen dat u over de volgende materialen beschikt:

  • Koolstofreiniger of gasklephuisreiniger
  • Schone handdoekdoek
  • Schroevendraaier

Zodra u alle benodigde materialen heeft, kunt u doorgaan naar de volgende stappen.

Vind de IAC-klep

De IACV bevindt zich meestal dicht bij het gasklephuis, in de inlaat van het spruitstuk. U moet de inlaatslang eraf halen en alle dingen losdraaien en losmaken waarmee de IACV-klep aan het inlaatspruitstuk is bevestigd. De sleutel en een schroevendraaier zijn vereist. Zorg ervoor dat u geen van de buizen of slangen in de buurt beschadigt.

Verwijder de IAC

Dit proces is van cruciaal belang om het schoon te maken. U moet echter alle draden en kabels rondom loskoppelen. Hier is hoe:

  • Koppel eerst de accukabel los. Koppel vervolgens de stekker van de IAC los. Nu kunt u de IAC losmaken door de bouten of schroeven los te draaien, die meestal drie of vier zijn.
  • Er zullen drie draden zijn. Er zullen drie draden zijn. Een voor de stroom, een voor aarde en een voor aansluiting op de computer. U moet al deze draden verwijderen, evenals de schroeven of bouten die ze bij elkaar houden. Vergeet niet om alle draden te maken om dit onderdeel zonder problemen weer in elkaar te zetten.
  • Als de pakking oud of kapot is, moet u deze verwijderen. Mogelijk moet u een nieuwe pakking kopen, dus zorg ervoor dat u dit doet voordat u de oude weggooit.
  • U kunt nu eenvoudig de hele IAC verwijderen.

Reinig het gasklephuis en de IAC

Nu is het tijd om alle koolstof en vuil in de klep te verwijderen. Dit kan met de koolstofreiniger en de gasklephuisreiniger. Dit zijn de te volgen stappen:

  • Nu met de klep naar buiten, kunt u het apparaat spuiten met de reiniger die u hebt gekregen. Probeer er zoveel mogelijk vuil, vuil, stof, puin en koolstof van te verwijderen. Gebruik de doek om eventueel achtergebleven vuil en onzuiverheden te verwijderen.
  • Denk er ook aan om de reiniger in het gasklephuis te spuiten terwijl de vlinderklep uit is.
  • Ga door met dit proces totdat u tevreden bent met de netheid van uw klep. Gebruik de handdoek om alles te wassen dat over het gasklephuis of de IAC druppelt.
  • De overtollige reinigingsvloeistof moet mogelijk uit het gasklep- of klephuis worden afgetapt.

Gebruik hier ook je handdoekdoek. Zorg ervoor dat alles schoon is voordat u het weer in elkaar zet.

Alles weer in elkaar zetten

Nadat alles in de IAC en het gasklephuis is schoongemaakt, is het tijd om het een paar minuten te laten drogen en opnieuw aan te sluiten. U kunt dan controleren of de IACV goed werkt. Hier is hoe:

  • Plaats de IAC op zijn oorspronkelijke plaats. De slangen, schroeven, connectoren en draden moeten allemaal terugkeren naar hun oorspronkelijke plaats.
  • Vergeet niet om alles goed vast te zetten. Gebruik hiervoor uw schroevendraaier en sleutel. Draai de clips en de bouten goed vast.
  • Vervang indien nodig de pakking. Zorg ervoor dat u het op de juiste manier terugplaatst om schade te voorkomen terwijl de motor draait.
  • Controleer nog een laatste keer of alles op zijn plaats zit. Inspecteer totdat u alles op de juiste plaats en de draden in hun respectieve connectoren ziet aangesloten. Hetzelfde geldt voor de slangen en accukabels.
  • Nadat je alles hebt gecontroleerd, is het nu tijd om de motorkap te sluiten en de auto te starten. De RPM-waarden en alle andere functies moeten correct werken.

Als u na het reinigen van de IAC-klep nog steeds problemen ondervindt met het stationaire toerental, moet u mogelijk de IAC vervangen. Als het stationaire toerental goed begint te werken, maar het Check Engine-lampje nog steeds brandt, moet u mogelijk uw auto meer inspecteren om het probleem vast te stellen.

Vervangingskosten Van De Inactieve Luchtregelklep

Als u de IAC al hebt schoongemaakt en het probleem met het stationair draaien van de auto blijft aanhouden, moet de klep waarschijnlijk volledig worden vervangen.

Hoewel het vervangen van dit onderdeel niet zo moeilijk is als andere onderdelen, wordt het aanbevolen dat een monteur dit doet, omdat het meer vaardigheid en ervaring vereist.

Een nieuwe stationaire luchtregelklep kost afhankelijk van de kwaliteit en het model. De kosten van een IACV kunnen sterk variëren tussen auto’s.

Een monteur mag echter niet meer vragen dan voor het vervangen van dit onderdeel. De totale kosten voor het vervangen van de IAC bedragen ongeveer

Dit onderdeel is zeer betrouwbaar en hoeft zelden vervangen te worden. Dus betalen voor dit proces zal u niet storen, zolang u het voertuig correct gebruikt en schade aan deze klep voorkomt.

Soortgelijk product:

Concluderen

Dit probleem kan ertoe leiden dat de motor stopt en u vastloopt. U wilt niet dat uw motor schade oploopt doordat u dit onderdeel niet op tijd wilt controleren/vervangen.